De strijd om talent woedt sinds de coronacrisis heviger dan ooit. Maar wat kan je doen om dit gevecht te winnen? We spraken met Sara Lindgaard, HR Vice President bij Penneo, de Scandinavische ‘RegTech’ die eind vorig jaar zijn expansie richting het zuiden van Europa inleidde via België. Een interview over hoe zij getalenteerde medewerkers aantrekken én behouden.
Wordt u geconfronteerd met een strijd om talent in uw bedrijf?
De strijd om talent is zeker aan de gang. Zeker binnen de functies waarvoor wij werven. Talenten binnen tech zijn schaars op de markt. Bij Penneo hebben we een geweldige en unieke cultuur, dat is vaak wat de talenten over de streep trekt om bij ons te komen werken. We proberen ervoor te zorgen dat alle kandidaten een goede ervaring krijgen, zodat zelfs als ze niet worden aangenomen, ze nog steeds bereid zijn om opnieuw te solliciteren of vrienden aan te bevelen om te solliciteren. Door te zorgen voor een goede ervaring voor de kandidaten kunnen we garanderen dat we de strijd om talent op de lange termijn winnen.
Welke inspanningen worden er gedaan op het gebied van employer branding?
Onze cultuur is een van onze belangrijkste troeven, en we proberen die tot leven te laten komen. We zijn vrij actief op sociale media en nemen deel aan carrièrebeurzen. Maar het belangrijkste is dat onze medewerkers het merk en de waarden van Penneo uitdragen door voortdurend ons verhaal te delen en ons merk met trots te dragen, zowel binnen als buiten het kantoor.
Zijn millennials/jongeren meer gericht op duurzaamheid?
Door het afschaffen van pen en papier draagt Penneo zeker bij aan een duurzamere toekomst. We zien dat dit belangrijk is voor zowel huidige werknemers als potentiële aanwervingen.
Is dit ook terug te zien in de salarissen?
Ondanks onze fantastische cultuur en duurzame reputatie, willen mensen toch een eerlijk salaris. Om het bedrijf te zijn dat de talenten binnenhaalt, moeten we een eerlijk salaris bieden. Dat gezegd hebbende, zijn onze cultuur en duurzame reputatie wat de doorslag geeft.