Het Belgische Frigo Loco werd pas in 2020 opgericht, maar heeft al zijn stempel kunnen drukken op bedrijfscatering dankzij zijn geconnecteerde koelkasten. Werknemers kunnen er terecht voor verse, gezonde en lekkere gerechten en snacks. Het enige wat ze moeten doen is de koelkast openen met hun bankkaart of hun smartphone en kiezen wat ze willen eten. De kers op de taart: met de Frigo Loco app kun je de ingrediënten en voedingswaarde van elk gerecht achterhalen.
De start-up zet zijn ontwikkeling in de duurzame voedingssector nu met succes voort met een volledige cateringdienst en een nul-afvalformule, in samenwerking met lokale voedingsactoren.
“Wij brengen bedrijven meer waarde, met een uniek, moduleerbaar en lokaal cateringaanbod”, leggen Dimitri van Meerbeeck en Mathieu Verhaeghe uit, de twee oprichters van Frigo Loco en winnaars van BE Circular 2020. Dimitri heeft carrière gemaakt bij Exki, Tartes de Françoise, Neuhaus en Le Pain Quotidien. Mathieu werkte voor de Wereldbank voordat hij Full of Good lanceerde, het merk van koudgeperste sappen.
Nieuw: een nul-afval module
Naast zijn intelligente koelkasten heeft de duurzame neo-kantine nieuwe modules ontwikkeld: een notenbar, meubels met koffie- en/of waterfontein, een versie met microgolfovens en een nul-afvalformule, een primeur in België. De maaltijden worden geleverd in glazen verpakkingen, die na gebruik kunnen worden teruggebracht en gewassen door Frigo Loco. Onverkocht voedsel wordt herverdeeld onder lokale solidariteitskoelkasten.
Het FoodTech-bedrijf is ook partnerschappen aangegaan met verschillende chefs en lokale voedingsactoren: de biologische en vegetarische restaurants Le Botaniste (Gent en Brussel), de artisanale en lokale koffiebrander Torrefactory (Waals-Brabant), de gezonde traiteurs BoxBunny (Brussel) en Djar (Gent). Ze geven allemaal de voorkeur aan gezonde, lokale en seizoensgebonden ingrediënten van duurzame landbouw.
Het team van Frigo Loco komt elke dag de koelkasten bevoorraden en maakt van de gelegenheid gebruik om koffie of noten bij te vullen, de vuile vaat op te halen, … Dankzij deze optimalisering van de middelen kunnen zij hun verplaatsingen rationaliseren – vanaf september aanstaande met de bakfiets voor de laatste kilometer – maar ook efficiënt prospecteren.
“Deze partnerschappen stellen ons in staat onze krachten en netwerken te bundelen, zodat zoveel mogelijk bedrijven onze respectieve producten kunnen ontdekken”, leggen de twee ondernemers uit. Voor restaurant The Botanist is dit bijvoorbeeld een uitstekende manier om zijn duurzame voedselproject ook buiten zijn muren bekend te maken. En tegelijkertijd vergroot het zijn reputatie bij zijn kerndoelgroep.
Ontwikkeling in Vlaanderen
Frigo Loco is al een gevestigde waarde in Brussel en mikt nu ook op andere Belgische steden. Binnenkort komt het bedrijf naar Gent, in samenwerking met traiteur Djar. “De ambitie is om 150 nieuwe koelkasten te installeren in bedrijven, scholen, ziekenhuizen en woongebouwen en om binnen 2 jaar in 4 steden aanwezig te zijn“, aldus het ondernemersduo. “Frigo Loco is daarom op zoek naar nieuwe partnerschappen met chef-koks en voedingsbedrijven in de steden Luik, Antwerpen en Luxemburg.”
Employee experience heruitvinden
Het concept van een duurzame neo-kantine heeft reeds meerdere bedrijven aangetrokken, in uiteenlopende sectoren als consultancy, de farmaceutische industrie en vrijetijdsbesteding. “Sommigen van hen liggen in een zoning, waar je voor elke sandwich 20 minuten moet rijden. Anderen zitten in een overgangsfase in hun ontwikkeling en beschikken (nog) niet over een kantine die hun werknemers kan ontvangen”.
De aanpak van Frigo Loco maakt het mogelijk de exploitatiekosten te herzien. De geconnecteerde koelkasten zijn beschikbaar op abonnementsbasis en zijn tot 75% goedkoper dan een traditionele bedrijfscatering, die nu onderbenut is door de veralgemening van telewerk.
De voordelen zijn legio: optimalisering van de ruimte, geen vast personeel of investering in keukenuitrusting, tijdwinst en tevredenheid van de werknemers, totale flexibiliteit in de uurroosters, gemakkelijke installatie, all-in service, lokale en ecologisch verantwoorde producten…
In het post-Covid-tijdperk beantwoordt deze oplossing ook aan de nieuwe uitdagingen waarmee ondernemingen worden geconfronteerd: de werknemers zijn gewend geraakt aan telewerken en wensen niet meer elke dag naar kantoor te komen. Wanneer zij dat wel doen, is dat vooral om te genieten van een aangename ervaring en om hun collega’s te ontmoeten.
“Onze nieuwe generatie cateringservice bespaart hen de tijd om een lunch af te halen. Het stelt hen in staat op elk moment van de dag in een gezellige sfeer ideeën uit te wisselen.” Bij Frigo Loco wordt voorrang gegeven aan teamgeest en groepssamenhang, twee factoren van motivatie en welzijn die moeilijk te handhaven zijn in een conf call…