Skip to main content

Grote interesse voor MBA in Vlaanderen, maar in huidige vorm lastig te combineren met werk

Drie op vier professionals bewust dat levenslang leren moet

woman reading book

Professionals met een bachelor of master op zak zouden graag een MBA opleiding willen volgen, maar zien daar in de praktijk van af omdat ze in de huidige vorm teveel obstakels verwachten.  Dat blijkt uit een onderzoek bij 1.000 professionals met een bachelor of master op zak en met minstens vijf jaar werkervaring. Meer dan een vierde (26%) van de ondervraagden overweegt een Master of Business Administration te volgen naast het werk, maar bijna de helft (49%) denkt dat zo’n opleidingstraject niet of moeilijk te combineren is met de job en het gezin.

Grote interesse voor MBA

Mannen (40%) overwegen het volgen van een MBA naast het werk meer dan vrouwen (20%). Ook bij universitairen ligt de interesse hoger dan gemiddeld (33%).

Ruim drie op vier professionals (76%) is ervan overtuigd dat men zich heel de loopbaan lang moet bijscholen om zijn of haar job naar behoren te kunnen blijven uitvoeren. Hoger opgeleide professionals onderschrijven hiermee ‘levenslang leren’ waar de overheid momenteel erg op inzet.

Opvallend is wel dat ondanks de grote interesse in een MBA, slechts één of vijf (19%) zegt precies te weten wat zo’n opleiding inhoudt.

Een Master of Business is een academisch opleidingstraject dat professionals de kennis en tools geeft om strategische visie te ontwikkelen en als manager te groeien zodat men echt impact kan hebben op de ontwikkeling van een bedrijf.

Investering in zichzelf

Persoonlijke ontplooiing (29%) wordt aangestipt als belangrijkste reden om een MBA-opleiding te volgen. Voor jongere werknemers (25 – 35 jaar) is persoonlijke groei een grotere drijfveer (32%) dan voor vijfenveertigplussers (24%).

Naast persoonlijke ontwikkeling worden ‘zijn huidige job beter doen’ (23%) en ‘meer carrièremogelijkheden’ (22%) aangehaald als belangrijkste redenen om een MBA te overwegen.

Ook het vermelden waard is dat het ontwikkelen van meer strategische visie voor ongeveer een derde (30%) van de postuniversitairen een doel is. Bij bachelors ligt dit beduidend lager (11%).

Wat houdt hen tegen?

Hoewel er een grote interesse is, zijn er toch wel een aantal remmen die ervoor zorgen dat professionals niet aan een MBA beginnen.

Bijna de helft (49%) denkt dat zo’n opleidingstraject niet of moeilijk te combineren is met de job en het gezin.

Velen (42%) geloven dan weer dat een MBA te duur is en niet binnen hun financiële mogelijkheden ligt.

Men twijfelt ook of men op voldoende steun zal kunnen rekenen van de werkgever. Voor bijna twee derde (61%) is de steun vanuit het bedrijf echter een belangrijke sleutel om een MBA succesvol af te werken.

Conclusie

Uit het onderzoek blijkt dus dat er een groeiende interesse is in het volgen van een MBA en dat veel mensen dit als middel zien om persoonlijk te blijven groeien en levenslang te leren. Omdat een aantal belemmeringen hen tegenhoudt om daadwerkelijk de stap te zetten, lanceert NCOI Learning binnenkort haar eigen flexibele MBA-programma dat de combinatie werk, gezin en studeren maximaal ondersteunt.


Over NCOI

NCOI Learning, een trotse entiteit van Salta Group, is de marktleider in gespecialiseerde opleidingen voor professionals in België. Met het streven naar levenslang leren verrijkt NCOI jaarlijks de kennis en vaardigheden van meer dan 25.000 professionals – kennis die direct toegepast kan worden in hun dagelijkse werk. NCOI doet beroep op 1.000 vakspecialisten-docenten om vorm te geven aan het ruime aanbod aan opleidingen, trainingen, webinars en seminars. Zij zijn niet alleen gedreven docenten maar hebben ook hun roots in de praktijk.

NCOI Learning gelooft in de kracht van maatwerk. Of het nu gaat om open opleidingen, in-company trajecten op maat van een bedrijf, of hybride leermethoden zoals webinars en virtuele klassikale sessies, de focus ligt altijd op meetbaar en merkbaar resultaat. NCOI’s opleidingen zijn ontworpen om professionals sterker te maken in hun vakgebied, want sterke individuen dragen bij aan sterke organisaties. Dat NCOI toegewijd is aan kwaliteit blijkt uit verschillende erkenningen waaronder het Qfor-label en de prijs voor Best Learning & Development Company die NCOI HR Excellence Awards. Maar onze grootste trots? Een tevredenheidsscore van 95% van onze deelnemers, waarbij meer dan 9 op de 10 aangeven dat ze sterker uit onze opleidingen komen.

Ontdek meer over de visie, het team, en het aanbod van NCOI op www.ncoi.be

Hr Info

Author Hr Info

More posts by Hr Info