Skip to main content

Uit onderzoek blijkt dat werknemers drastische maatregelen nemen om werkgerelateerde kosten te dekken

London, 7 maart 2023 – Een nieuw rapport van Soldo, het toonaangevende Europese platform voor onkostenbeheer, onthult de omvang van de financiële problemen waarmee Nederlandse werknemers te maken krijgen als gevolg van zakelijke uitgaven. 44% van de deelnemers antwoordde dat hun werkgerelateerde uitgaven het afgelopen jaar zijn gestegen.

Het leidt ertoe dat werknemers drastische maatregelen nemen om de kosten te dekken, vooral wanneer sommigen weken of zelfs een maand (20%) moeten wachten om hun geld terug te krijgen. Werknemers gebruiken zelfs persoonlijke kredietkaarten (18%) en 9% heeft al geld geleend van vrienden en familie om deze kosten te dekken.

Uit het onderzoek blijkt dat out-of-pocket uitgaven hun tol eisen op het financiële welzijn en de geestelijke gezondheid van werknemers. 16% van de ondervraagden gaf toe minder geld te hebben omrekeningen te betalen. Bijna een kwart (23%) geeft aan minder te kunnen sparen dan zij zouden willen. 50% van de deelnemers krijgt stress door het voorschieten van bedragen van hun eigen geld.

Als gevolg daarvan zeggen werknemers dat bedrijven hun declaratieproces moeten veranderen. Van de groep die een complete verandering wil (12%) geeft de meerderheid (53%) aan dat bedrijven medewerkers betaalkaarten moeten aanbieden. Dan zijn er helemaal geen declaraties meer nodig. 45% van deze groep geeft aan dat een tool om bonnetjes automatisch te verwerken zou helpen en 33% wijst op een soepeler acceptatiebeleid voor kleine bedragen.

Carlo Gualandri, CEO en oprichter van Soldo:

“Het is belangrijk dat bedrijven de werkelijke schade van slechte onkostenprocessen en -vergoedingen inzien. De werknemers maken de persoonlijke financiële pijn van het terugbetalingsproces kenbaar: ze willen minder bureaucratie, meer transparantie en meer rechtvaardigheid. Het is nu aan de financiële leiders om de veranderingen door te voeren waar werknemers nood aan hebben.

“De juiste technologie voor onkostenbeheer kan daarbij helpen. Bedrijfskaarten, waarop vooraf geld wordt geladen, nemen de last van out-of-pocket uitgaven weg. Wanneer ze bovendien gekoppeld zijn aan real-time uitgavendashboards, hebben financiële teams een beter overzicht van en controle over de uitgaven. Dat is een win-winsituatie in deze moeilijke economische tijden.”

Stijgende inflatie heeft een impact op uitgaven

En niet alleen mensen met lagere inkomens hebben het zwaar. Werknemers in verschillende salarisschalen worden getroffen door de stijgende inflatie, die een domino-effect heeft op bedrijfsgerelateerde kosten zoals reizen en ontspanning.. 25% van de respondenten met de hoogste inkomens (meer dan €70.000/jaar) heeft in november 2022 meer dan €500 aan werkkosten voorgeschoten. 16% in deze inkomensgroep geeft aan dat de werkgerelateerde uitgaven aanzienlijk zijn gestegen en de 52% geeft aan dat het terugbetalingsproces te lang duurt.

Wanneer dit zelfs al stress geeft voor de hoogste inkomens, dan is het niet verwonderlijk dat  bijna 1 op de 5 medewerkers met een gemiddeld tot laag inkomen minder dan €30.000 per jaar) zich erg onprettig voelt bij het voorschieten van kosten voor zakelijke doeleinden. Maar liefst 6 op de 10 (61%) met dat inkomen ervaart stress vanwege zakelijk voorgeschoten kosten.

Werknemers verwachten meer inspanningen van grote bedrijven

Hoewel de meeste bedrijven in de ogen van onze deelnemers iets doen om te proberen tegemoet te komen aan de behoeften van, doet bijna 1 op de 4 niets (23%), een percentage dat stijgt tot 34% in de grootste bedrijven (met meer dan 1000 werknemers). Bovendien zijn mensen met de laagste inkomens (minder dan €30.000 per jaar) nog kritischer: in dit geval zegt maar liefst 39% dat hun bedrijf niets doet om werknemers te ondersteunen bij hun voorafgaande werkgerelateerde uitgaven.

Alle resultaten kunt u nalezen in ons rapport: Inflatie voert druk op: medewerkers vaker ontevreden over zakelijke uitgaven en declaraties

Over Soldo

Soldo is het Europees platform voor betalings- en onkostenautomatisering dat slimme betaalkaarten voor bedrijven combineert met uitgebreide beheersoftware. Soldo is uitgegeven door Mastercard®. Meer dan 30.000 bedrijven gebruiken Soldo om uitgaven te controleren en te beheersen. Soldo klanten zijn zowel kleine bedrijven als multinationals en is actief in meer dan 31 landen. Voorbeelden van deze klanten zijn Mercedes Benz, GetYourGuide, Gymshark, Bauli en Brooks Running. Met het hoofdkantoor in het Verenigd Koninkrijk en bijkomende kantoren in Dublin, Milaan en Rome, stelt Soldo de klanten in staat om bedrijfsgeld te besteden aan reizen, entertainment, reclame, aankopen, software-abonnementen, e-commerce en meer. Soldo gebruikers, vaak managers in financiële functies, kunnen alle kosten controleren met aangepaste budgetten en transacties in real-time volgen. Beheer uw uitgaven op de beste manier en kies voor overzicht en transparantie. Ga voor meer informatie naar https://www.soldo.com/nl-nl/ .

Hr Info

Author Hr Info

More posts by Hr Info