Op 21 mei is het Internationale Dag van de Culturele Diversiteit, maar hoe zit het met de aandacht voor diversiteit op de Belgische werkvloer? Vandaag engageert 7 op 10 bedrijven in België zich voor een actief neutraal aanwervingsbeleid. Zij zetten zich bij het rekruteren in voor gelijkwaardigheid, diversiteit en inclusie. Dat blijkt uit representatief onderzoek door Europees marktleider in HR & payroll SD Worx bij 4371 Europese bedrijven van alle grootte, actief in verschillende sectoren. Het Belgische bedrijf Bleckmann zet actief in op een heel divers personeelsbestand met meer dan 50 nationaliteiten, alsook herintreders.
Belgisch engagement voor gelijkwaardigheid
België behoort met 72% van de werkgevers tot de top drie van Europese bedrijven die een sterk engagement tonen voor gelijk loon en arbeidsomstandigheden, ongeacht gender, leeftijd of religie. We moeten enkel Ierland voorlaten (73%), en worden gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (67%) en Spanje (65%). Hiermee overstijgen deze landen het Europese gemiddelde van bedrijven die een sterke toewijding tonen (60,9%). Zweden(50,4%) en Nederland (51,2%) vertonen het minste engagement in vergelijking met andere Europese bedrijven voor gelijk loon en arbeidsomstandigheden.
Ook op vlak van een neutraal aanwervingsbeleid behoren Belgische bedrijven (69%) tot de besten van de klas, samen met Ierse (74%) en Engelse bedrijven (68%). Over de hele lijn geeft 61% van alle bevraagde Europese bedrijven aan dat ze zich inzetten voor een neutraal aanwervingsbeleid. Achterop in het rijtje vinden we Zweden met 53%, Nederland met 51% en Finland met 51%.
Ook gelijke kansen om door te groeien
Daarop volgend geeft gemiddeld 60% van de Europese bedrijven aan te investeren in een gelijke toegang tot opleidingen en ontwikkelingsmogelijkheden binnen het bedrijf. Ook hier springt België uit boven het Europese gemiddelde met 71%, samen met andere landen zoals Ierland (72%) en Polen (69%). Ongeveer de helft van de Europese bedrijven voorziet trainingen voor leidinggevenden. In België is 36% daar al mee bezig. Polen (62%), Ierland (61%) en het Verenigd Koninkrijk (60%) bekleden de top 3 in trainingen.
Positieve invloed op aantrekkingskracht en behoud van medewerkers
Opmerkelijk is dat bedrijven die bewust bezig zijn met diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie het merkbaar gemakkelijker hebben om werknemers aan te trekken, te motiveren en te behouden. Uit het onderzoek blijkt dat dit ook vaak de bedrijven zijn die een hogere productiviteit en winstgevendheid rapporteren. Er is een hoge correlatie; deze factoren vind je vaak samen terug bij bedrijven.
“Duidelijk communicatie over diversiteit geeft een positief signaal naar potentiële werknemers. Maar ook je huidige medewerkers zijn gevoelig voor een beleid van gelijke kansen”, zegt Cathy Geerts, Chief HR Officer bij SD Worx. “Niet alleen een mooi salaris en een gezonde work-life balance zijn onontbeerlijk, ook de mate waarin bedrijven mee zijn met de huidige tijdsgeest.”
Diversiteit werkt voor Bleckmann
Bleckmann werkt heel actief aan een heel divers personeelsbestand. Dit bedrijf met 7 vestigingen en meer dan 600 vaste medewerkers in België, is een expert op het vlak van logistiek en e-commerce voor grote mode- en lifestyle merken. Er zijn meer dan 50 nationaliteiten aan de slag, waaronder ook erkende vluchtelingen. Het gaat niet alleen om arbeidsmigranten, maar ook mensen die zich willen herschoolen of herintreden en bv. enkel deeltijds willen werken. Het bedrijf heeft een extra oog voor talent.
Aline Vijverman, HR Manager België verduidelijkt: “Om te voldoen aan de vraag van onze klanten stellen wij ons open voor talent uit heel uiteenlopende hoeken, eigenlijk uit gans de wereld. Niet je nationaliteit telt, wel je vaardigheden op vlak van flexibiliteit, samenwerken, veiligheid en communicatie. Wie daarop uitblinkt, kan snel doorgroeien. Kijk bijvoorbeeld naar één van onze team leaders in Gent, die pas 2 à 3 jaar geleden startten in een trainee programma. We verzorgen de logistiek van grote fashionmerken; de online bestellingen kennen steeds meer én langere pieken. Daarvoor moeten we ons personeelbestand gedurende meerder maanden soms verdrievoudigen; daarvoor doen we beroep op uitzendarbeid. Onze vaste mensen gaan dan groepjes nieuwe werkkrachten begeleiden. Iedereen begint onderaan de ladder, maar iedereen maakt kans om verder te groeien naar een leidinggevende rol. Dat is één van onze sterktes.”
“Onze landstalen Nederlands en Frans zijn ondertussen geen must meer; eerder van secondair belang. Met Engels springen we al ver, maar we stellen ook teams samen met andere talen. In onze personeelsaanpak staan de mensen en hun vaardigheden centraal. Bij die tijdelijke pieken proberen we ook extra’s te doen, zoals een hamburgertent of een DJ op de werkvloer.” Het bedrijf steekt tijd in mobiliteitsplannen, met extra bussen, want ook het comfort bij het woon-werkverkeer helpt om mensen aan te trekken en te behouden. “Tegelijk moeten we blijven innoveren en zoeken we oplossingen in de combinatie van mens en automatisatie. We trachten het salarispakket aantrekkelijk te maken door bv. een hospitalisatieverzekering met extra tandzorg aan te bieden, naast de maaltijdcheques, wifi en gratis soep. Net als vele andere bedrijven moeten wij omgaan met de schaarste, maar hoe differentieer je je als werkgever vandaag? Daarom focussen we op waarom mensen voor ons bedrijf kiezen. Een warm welkom voor alle culturen, voor vrouwen en mannen… ga je bij Bleckmann zeker vinden.”
“We blijven evolueren, net als onze sector. In West-Vlaanderen werken we voor belangrijke Belgische fashionmerken, zoals Lyle & Scott, Essentiel, Natan, … In Gent passeren miljoenen pakjes van merken zoals SuperDry, Patagonia, Gymshark…Ook in Grobbendonk hebben we allemaal leuke klanten zoals Superdry, Tomorrowland, Gym + Coffee , JBC, Villebrequin, en zoveel meer. We merken dat onze mensen best fier zijn dat ze hun steentje bijdragen aan de groei van het online shoppen en de tevredenheid van de klanten.”
Over het onderzoek
In het kader van de War for Talent voerde iVox een onderzoek uit in opdracht van SD Worx naar hoe Europese werknemers omgaan diversiteit, gelijkheid en inclusie. Het onderzoek focust op aantrekkelijk werkgeverschap in de war for talent, waarbij gekeken werd naar wat medewerkers zoeken in een werkgever, en waar werkgevers op focussen om een aantrekkelijke werkgever te zijn/worden. In het onderzoek komen 7 puzzelstukken aan bod, waar werkgevers mee aan de slag kunnen: welzijn en mensgerichte hr, flexibele werkorganisatie, motiverend loonbeleid, inspirerende en activerende cultuur, digitale werkplek, talentbeheer in duurzame loopbanen en rekrutering.
Het onderzoek werd uitgevoerd in februari en maart 2022 in België, Duitsland, Frankrijk, Finland, Italië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Zwitserland, Ierland, Polen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. In totaal werden er 4371 bedrijven bevraagd. De steekproef is representatief voor de specifieke lokale arbeidsmarkten en heeft eenzelfde samenstelling volgens organisatiegrootte van de bedrijven in de betrokken landen.