De coronapandemie en de daaropvolgende crisissen hebben twee dingen bijzonder duidelijk gemaakt: een wereld zonder digitale technologie is onvoorstelbaar geworden en de nood aan menselijk contact is nog nooit zo groot geweest. Zowat iedereen is het erover eens dat organisaties die er het best in slagen technologie en menselijkheid met elkaar te verbinden, in de toekomst de meeste kansen op slagen hebben. Die menselijkheid draait natuurlijk om verbinding, maar ook om de mogelijkheid om het rijke potentiële talent dat in iedereen aanwezig is maximaal naar boven te halen.
Organisaties die erin slagen dat talent in een vroeg stadium aan te trekken, hebben natuurlijk altijd een stapje voor op de concurrentie. Daarom deze vijf tips om toppers te overtuigen om bij jouw organisatie aan de slag te gaan.
- Definieer je kernwaarden en handel er elke dag naar
De opgebouwde reputatie van je organisatie zal voor veel kandidaten de belangrijkste reden zijn om het als werkplek te overwegen. Die reputatie is in het huidige tijdsgewricht in de eerste plaats gebaseerd op de waarden die je dagdagelijks waar maakt en authentiek leeft. Want enkel lippendienst bewijzen aan dergelijke waarden, wordt tegenwoordig sneller dan ooit doorprikt. Zorg dat die waarden ook zichtbaar zijn naar de buitenwereld via social media.
- Streef naar een transparante bedrijfscultuur
Een cultuur waarin samenwerking, brainstorming en opbouwende kritiek gemeengoed zijn, is een belangrijke troef om talentvolle medewerkers aan te trekken. Openheid over verbeterpunten, ook voor de bedrijfsleider zelf, kan wonderen doen.
- Laat medewerkers de vrijheid om te kiezen waar en wanneer ze werken
Voor de meeste werknemers die op zoek zijn naar een nieuwe professionele opportuniteit, is het salaris niet het enige potentiële breekpunt. Mensen willen zich gewaardeerd voelen en hun bijdrage erkend zien, ze willen de beste gezondheidszorg, en dat hun werkgever hen vertrouwen geeft om in aanzienlijke mate tijd- en plaatsonafhankelijk te werken.
- Zorg voor onverwachte extraatjes
Af en toe een onverwacht extraatje geven, zal ervoor zorgen dat het feit dat dit in jouw organisatie gebeurt, als een lopend vuurtje de ronde doet. Dat hoeft echt niet altijd veel te kosten. Een etentje voor het team, een ticket voor een concert dat een medewerker absoluut wil meemaken, of een boek of een fles wijn na een extra inspanning of in ruil voor een goed idee kunnen wonderen doen.
- Produceer content die kandidaten kan overtuigen
De meeste bedrijven creëren tegenwoordig hele strategieën om regelmatig content te publiceren voor marketingdoeleinden. Contentmarketing kan echter best ook voor een stuk gelinkt zijn aan content die niet in de eerste plaats gericht is op klanten, maar op medewerkers. Zeker als daarvoor ook kanalen worden gekozen die op het eerste gezicht niet dadelijk met het specifieke domein te maken hebben waarin de organisatie actief is. Want dat slaat de brug naar vijvers waar concurrenten niet dadelijk in vissen.