Een grote meerderheid van de werkenden wereldwijd (82%) vreest dat hun werkgever AI-toepassingen niet voldoende beoordeelt op risico’s voor werknemers en klanten. Dit blijkt uit de IDC InfoBrief “The Path to AI Everywhere: Exploring the Human Challenges“, gesponsord door Unit4. De studie, gebaseerd op wereldwijd onderzoek onder meer dan 1.250 werknemers in Europa en Noord-Amerika, onderstreept de groeiende zorgen over de impact van AI op de werkvloer.
AI: Kansen en risico’s in de financiële sector
Ondanks de zorgen over AI, erkennen finance professionals de voordelen van deze technologie. Zo verwacht 26% van hen dat AI CFO’s kan helpen sneller beslissingen te nemen. Daarnaast wordt AI gezien als een hulpmiddel voor compliance en risicobeheer (24%) en het efficiënter maken van vergaderingen en rapportages (22%).
Toch waarschuwt IDC voor een te grote afhankelijkheid van AI op financieel gebied. Een gebrek aan menselijke controle kan leiden tot risico’s in compliance en besluitvorming. IDC adviseert CFO’s daarom om AI als een strategisch verandermanagementproces te benaderen, met oog voor zowel de kansen als de risico’s.
Finance professionals blijven cruciaal
Volgens Michael Lengenfelder, global solutions architect FP&A bij Unit4, blijft de rol van finance professionals onmisbaar, ondanks de opkomst van AI. “AI versnelt de strategische rol van de finance afdeling, maar menselijke controle blijft cruciaal. Finance teams moeten transparantie waarborgen en zorgen dat AI voldoet aan richtlijnen en daadwerkelijk waarde toevoegt aan de organisatie.”
Michael Lengenfelder
Met AI die steeds verder doordringt in de bedrijfsvoering, wordt het belang van duidelijke richtlijnen en risicobeheer steeds groter. Bedrijven doen er goed aan om AI niet alleen als efficiëntieverbetering te zien, maar ook als een technologie die zorgvuldig gemanaged moet worden.