Nieuwe HR-functie van Employee experience manager breekt wellicht ook bij Belgische bedrijven door
24-03-2023 – Redactie HR Info
Een van de snelst groeiende functies bij Amerikaanse bedrijven is specifiek gericht op het tegengaan van het toenemende aantal burn-outs en het gebrek aan betrokkenheid van werknemers. Het gaat om een rol als Employee experience manager. Aangezien nog altijd heel veel trends eerst in de Verenigde Staten ontstaan – denken we bijvoorbeeld maar aan “the great resignation” en “quiet quitting” is de kans groot dat de Employee experience manager, die enkele jaren geleden nauwelijks bestond en nu op de LinkedInlijst van de 25 snelst groeiende beroepen een prominente plaats inneemt, ook bij Belgische ondernemingen zal doorbreken.
Nieuwe parel aan de kroon van de functietitels
Employee experience management sluit zich aan bij een lange traditie van fantasierijke bedrijfsnamen die worden gebruikt om mensondersteunende functies te beschrijven. Deken we maar aan “directeur welzijn” of “chief happiness officer.” Veel van wat de experience managers zouden moeten doen, zoals het organiseren van trainingen en het helpen van nieuwe werknemers, lijkt ook nu al binnen HR te bestaan.
Amerikaanse Employee experience managers die de rol al op zich hebben genomen, zeggen wel dat hun taak een stuk technischer is. Ze volgen en analyseren de dagelijkse workflow, kijken naar de esthetiek van het kantoor en voeren een hele reeks enquêtes bij de medewerkers uit om te bepalen hoe betrokken en tevreden werknemers zijn in hun werk. Employee-experience managers wijzen erop dat ze niet alleen moeten zorgen dat gelukkige medewerkers voldoende productief zijn, maar ook en vooral dat ze bij het bedrijf blijven en niet in de verleiding komen om op zoek te gaan naar “groener gras”;
Menselijke maat terugbrengen is de sleutel Veel Amerikaanse bedrijven hebben de functie van Employee experience manager gecreëerd tijdens de pandemie, toen veel personeel overschakelde op telewerk, kampte met burn-out en ontslag nam of van baan wisselde. In een Gallup-onderzoek van juni 2022 onder meer dan 15.000 Amerikaanse werknemers beschreef ongeveer de helft zichzelf als niet betrokken bij het werk. Er ligt met andere woorden veel werk op de plank. Employee experience managers kunnen dat via een brede waaier van activiteiten en initiatieven. Medewerkers meer betrekken bij het maatschappelijk verantwoord ondernemen door hen bijvoorbeeld geld te laten inzamelen voor lokale goede doelen zou bijvoorbeeld voor een veel grotere betrokkenheid kunnen zorgen. Of inzetten op een organisatie waarin vergaderingen veel efficiënter verlopen dan tot nu toe meestal het geval is. Heel wat HR-medewerkers in de nieuwe functie van Employee experience manager gaan echte één-op-ééngesprekken aan met medewerkers op alle echelons en geven op basis daarvan feedback een aanbevelingen aan de lokale directies. Maar eigenlijk komen die altijd op hetzelfde neer: de menselijkheid terugbrengen in een organisatie, tijd maken voor een schouderklopje, voor een echt gesprek met een luisterend oor, zijn altijd de hefbomen geweest om het welzijn en de betrokkenheid van medewerkers te vergroten en ze zullen dat ook altijd blijven.